Thursday, September 20, 2012

KATA-KATA IMAM AL-GHAZALI



Kecintaan kepada Allah melingkupi hati..kecintaan ini membimbing hati dan bahkan merambah ke segala hal..

Menuntut ilmu adalah taqwa..Menyampaikan ilmu adalah ibadah. Mengulang-ulang ilmu adalah zikir. Mencari ilmu adalah jihad..


Pelajari ilmu syariat untuk menunaikan segala perintah Allah SWT dan juga ilmu akhirat yang dapat menjamin keselamatanmu di akhirat nanti..


Kalau besar yang dituntut dan mulia yang dicari,maka payah melaluinya, panjang jalannya dan banyak rintangannya..

 
Bersungguh – sungguhlah engkau dalam menuntut ilmu..jauhilah kemalasan dan kebosanan kerana jika tidak demikian engkau akan berada dalam bahaya kesesatan..


Cinta merupakan sumber kebahagiaan dan cinta terhadap Allah harus dipelihara dan dipupuk, suburkan dengan shalat serta ibadah yang lainnya..

Barangsiapa yang meyombongkan diri kepada salah seorang daripada hamba – hamba Allah, sesungguhnya ia telah bertengkar dengan Allah pada haknya..

Ciri yang membedakan manusia dan hewan adalah ilmu..Manusia adalah manusia mulia yang mana ia menjadi mulia kerana ilmu, tanpa ilmu mustahil ada kekuatan..

Hadapi kawan atau musuhmu itu dengan wajah yang menunjukkan kegembiraan, kerelaan penuh kesopanan dan ketenangan..Jangan menampakkan sikap angkuh dan sombong.. 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.